Tuesday, March 2, 2010

zikir harian/lembut hati

Alhamdullilah akhirnya saya dapat juga berkongsi zikir harian ini bersama pelanggan2 Nursari Beauty. Zikir ini saya dapat dari seorang kakak, teman sekerja saya dahulu yang saya panggil Mek Senah. Semoga Allah melindunginya. Pada mulanya saya terfikir juga susah nak buat ni tapi apabila saya lihat dia boleh buat maka saya juga cuba buat. Saya beli counter untuk mengira hingga 1000 sehari. Mula2 sedikit demi sedikit. Alhamdullilah, lama-kelamaan hati berzikir dengan sendirinya.
Saya tahu memang susah nak dengar nasihat, hendak-hendak bila dah tua hati dah keras, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Ibarat mencurah air ke daun keladi. Tapi pada saya, saya berterima kasih tidak terhingga kepada Mek Senah ni sebab dia menasihati saya dengan cara beri saya zikir harian ni. Bila hati dah lembut, maka senang anggota lain boleh membuat kebaikan. Nasihat saya, apabila ada orang yang menasihati kita terutama para isteri tentu kita susah nak terima. Kita ingat kita betul. Tetapi sedarlah, nasihat itu sebenarnya dari Allah. Orang yang nasihatkan kita itu juga digerakkan hatinya oleh Allah. Amalkanlah zikir harian ini Insyaallah, dalam waktu suka dan duka. Mungkin sehari, sebulan, setahun, mungkin lebih anda akan sedar dan faham apa maksud saya.
********
“Sesungguhnya dalam jasad manusia itu terdapat seketul daging apabila baik ia, maka baiklah seluruh badan. Jika ia rosak maka rosaklah seluruh badan. Itulah hati.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hati itu sesuatu yang ada di dalam dada yang berbentuk zat (bukan material). Ia harus diisi dengan sesuatu. Bila Allah mengisinya, maka orang itu menjadi baik. Jika syaitan mengisinya, orang itu menjadi jahat. Oleh itu apabila kita berzikir bererti hati kita diisi dengan Allah, sentiasa bersama Allah dan tidak memberi tempat langsung kepada syaitan mempengaruhinya.
********
Daripada Ibnu Umar R.A. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda, "Janganlah memperbanyak pembicaraan selain menyebut Allah s.w.t, sebab sesungguhnya banyak berbicara selain menyebut Allah s.w.t dapat mengeraskan hati. Sesungguhnya manusia yang jauh daripada Allah s.w.t adalah orang-orang yang hatinya keras. "
********
"Jika demikian, adakah orang yang telah dilapangkan Allah dadanya untuk menerima Islam, lalu ia tetap berada dalam cahaya (hidayah pertunjuk) dari Tuhannya, (sama seperti orang yang tertutup mata hatinya dengan selaput kederhakaan)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata." Surah Az-zumar ayat 22

No comments:

Post a Comment